KOG wint de pitch in de Erasmus Impact Journey!
KOG wint de pitch in de ‘Impact Journey’ van Erasmus Research Services. Het prijzengeld legt de basis voor het bouwen van de website koggz.nl.
De Impact Journey
The Impact Journey is een initiatief van de Erasmus Research Services, de dienst van de Erasmus Universiteit Rotterdam die onderzoekers bij het vertalen van ambities in werkbare en vermarktbare producten. Als academicus ken je de inhoud, maar het vermarkten van ideeën is andere koek! In een serie workshops worden onderzoekers uitgedaagd om de impact van hun onderzoek tastbaar en inzichtelijk maken.
Femke Truijens, voorzitter van het KOG, nam namens het KOG deel aan de Impact Journey en pitchte het collectief aan de vierkoppige jury, bestaande uit Ed Brinksma (voorzitter van de raad van bestuur van de Erasmus Universiteit Rotterdam), Marco Bik (gemeenteraadslid Rotterdam), Judith Schueler (valorisatiemanager, auteur Materializing Identity) en Margo Strijbosch (directeur Erasmus Research Services).
De pitch
In twee minuten legde Femke uit dat onderzoekers in psychologie een rotsvast vertrouwen hebben in cijfers, als de ‘gouden standaard’ om de ervaringen van mensen die lijden te begrijpen. Als gevolg hiervan voelen patiënten zich als een nummer behandeld. Vragen naar de verhalen achter de cijfers ‘durven’ onderzoekers vaak niet, omdat hun wetenschappelijke opleiding doorgaans enkel uitging van kwantitatieve methoden en statistiek. Het KOG weet dat maar al te goed, omdat haar leden ook zo werden opgeleid. De oplossing ziet het KOG in een platform en netwerk voor onderzoekers die verder willen kijken dan de ‘one-size-fits-all’ en ruimte willen maken voor de verhalen achter de cijfers, om samen te bouwen aan een inclusieve en menselijke GGZ.
Het juryrapport
Het geloof in cijfers en het vergeten verhaal – dat resoneerde bij jury. Het wekte verbazing dat psychologie echt zo strikt in de leer is, en dat overtuigde de jury van het belang voor KOG’s initiatief. KOG werd geprezen om de ambitieuze en constructieve plan voor het veranderen van het onderzoeksklimaat, het laagdrempelig aanbieden van onderwijs, en zo de langetermijnvisie op verandering van praktijken. Het businessplan van KOG is minder standaard, een vereniging was in de Impact Journey nog niet vaak voorbij gekomen. En dat werd gewaardeerd!