In 2018 kwamen we informeel samen als leesgroep rondom een student die kwalitatief onderzoek wilde doen naar psychoanalytische psychotherapie. Bruisend van energie rolden we naar buiten, verheugd over de aansluiting die we bij elkaar vonden in het kritisch en constructief denken over GGZ, mentaal welbevinden en de vormende kracht van woorden. We vormden ons als ‘kwalitatief kartel’, en groeiden al gauw uit onze voegen.
Enerzijds kwamen we samen om onze studenten te begeleiden in kwalitatief onderzoek voor hun masterscripties. In de Nederlandse curricula wordt kwalitatief onderzoek zelden onderwezen en nergens geaccepteerd voor afstuderen in klinische psychologie, dus bundelden we krachten om onze studenten wel onderwijs te geven en samen de horde van examencommissies te nemen.
Anderzijds vertelden we elkaar over onze eigen onderzoeken, onze routes in de methodologische literatuur, hindernissen en mogelijkheden in het interpreteren, uitschrijven en publiceren van kwalitatief onderzoek. We lazen samen, we vormden kleine teams voor team-based coding, en wervelden regelmatig uit in onze kritisch-filosofische reflecties op de praktijk. We merkten óók op dat we als kwantitatief geschoolde wetenschappers die de denkslag naar het kwalitatieve onderzoeksparadigma maken allemaal in dezelfde valkuilen trapten. En we realiseerden ons dat onze ervaring een opstap zou kunnen zijn voor andere onderzoekers die op zoek zijn naar de verhalen in en over de GGZ.
Al deze kennis en kunde, geleerd, gelezen en ervaren, dragen we al jaren informeel uit. Positieve enthousiaste reacties sterkten ons om van ons informele kwalitatief kartel een orgaan te maken dat niet alleen onszelf, maar ook andere onderzoekers op weg kan helpen. Zo werd het ‘Kwalitatief Onderzoekscollectief GGZ’ geboren. Door KOG op te richten als vereniging kunnen we gaan uitwaaieren, en echt samen de beweging naar een kwalitatieve evidence-base vormgeven. Bekijk hier onze statuten.