Om een platform te vormen waarin we samen kunnen Leren, Verdiepen en Verbinden, faciliteert KOG twee soorten bijeenkomsten:
- Symposia: (online) bijeenkomsten gehost door een KOG bestuurslid, waarin een (externe) spreker op interactieve wijze een specifieke methodologische benadering presenteert en uitdiept
- Leercollectieven: groepsbijeenkomsten voor en door leden, waarin onderzoeksvragen worden besproken en ruimte is voor praktische intervisie rond design en data-analyse of een specifieke methodologische benadering
Hieronder bieden we meer informatie en de Symposium Agenda
Symposia
Samen leren en geïnspireerd raken: experts nemen ons mee in hun onderzoek
KOG organiseert symposia om leden met een brede waaier aan interesses te verbinden. In de symposia nemen (externe) sprekers ons mee in een specifieke methodologie met prikkelende voorbeelden uit eigen onderzoek. Tijdens symposia komen (aspirant-)leden bijeen om kennis en ervaringen uit te wisselen en elkaar te inspireren.
Bijeenkomsten zijn online of live:
- De symposia zijn digitaal bij te wonen via zoom. We zorgen voor interactie-momenten met de deelnemers in het digitale publiek, en u kunt meepraten via de chat. geef je op via: leden.conscribo.nl/koggz/symposia
- Twee of drie keer per jaar organiseren we een live bijeenkomst in een goed bereikbare stad.
- De live-locatie en Zoom-link ontvangt u uiterlijk een week voor het symposium via e-mail.
- Na de symposia vragen we de KOG host & spreker om een uitgewerkte tekst en/of slides te delen. Hiermee vullen we de methodologische kaartenbak op onze Verdiepen-pagina.
Deelname is gratis voor leden. Opgeven voor symposia is niet nodig, je kan rechtstreeks inloggen.
Ben je nog geen lid en ben je nieuwsgierig? Doe gerust eens vrijblijvend mee! We vragen je na maximaal twee deelnamen om lid te worden en daarmee de missie van het KOG te ondersteunen.
Wilt u actief bijdragen aan de organisatie van een symposium, of heeft u een idee voor een spreker of collectief? Laat het ons weten via het contactformulier!
SYMPOSIUM AGENDA
Symposium 1. Meta-synthese
Wanneer: vrijdag 19 september 2025 van 09:30 tot 11:30
Waar: Online
Voorzitters: Arjen
Spreker: Juri
Kwalitatieve studies en casestudies hebben vaak op zichzelf al grote waarde. Maar het bijeenbrengen van meerdere eerdere studies kan veelal tot meer overzicht, nieuwe inzichten en verdere theoretische ontwikkeling leiden. Hoe breng je nu vele kwalitatieve onderzoeken – met vaak steeds weer net andere designs, vraagstelling en samples – op een verantwoorde wijze samen in een geïntegreerde metasynthese? In dit symposium heeft Juri Krivzov ons in het veld van metasynthese op weg geholpen. Hij schreef een wegwijzer over metasynthese die je terugleest in onze kennisbank.
Symposium 2. Art Based Research
Wanneer: vrijdag 31 oktober 2025 van 09:30 tot 11:30
Waar: Online
Voorzitter: Marjolijn
In di symposium staat arts-based werken centraal. Het lectoraat GGZ en Samenleving van de Hogeschool Windesheim heeft de afgelopen jaren veel ervaring opgedaan met dit type onderzoek. Joyce Lamerichs (associate lector), Rosalie Metze (accociate lector) en Willemijn Den Harder (kunstenaar-onderzoeker) geven een inleiding in arts-based research en laten aan de hand van voorbeelden uit de onderzoeksprojecten van het lectoraat zien hoe arts-based methoden op verschillende manieren en met verschillende doelen onderdeel kunnen zijn van participatief actieonderzoek. Zij gaan daarbij ook in op verschillende manieren waarop arts-based methoden kunnen worden ingezet, bijvoorbeeld in de ontwerpfase, als onderdeel van reflectie of juist bij het implementeren van interventies of het maken van producten.
Arts-based onderzoek kan een belangrijke rol spelen om participatief actieonderzoek voort te stuwen en stimuleert vaak de betrokkenheid en blijvende inbreng van alle partijen. Het creatieve maakproces is ook een manier om ervaringen en situaties (beter) te expliciteren en te begrijpen. De voorbeeldprojecten die tijdens het symposium aan bod komen, laten zien hoe arts-based werken ruimte kan geven aan ervaringen die niet goed in taal te vatten zijn. De werkwijze maakt het mogelijk dat ervaringen (toch) overdraagbaar worden. Soms worden ze uiteindelijk ook in taal weergegeven, maar dat is niet een vooropgezet doel.
Arts-based onderzoek is nog steeds een relatief nieuwe vorm van sociaalwetenschappelijk onderzoek op het snijvlak van wetenschap en kunst. Om die reden kom je ook dilemma’s tegen. In dit symposium is daarom ook aandacht voor deze dilemma’s en voor criteria die helpend kunnen zijn bij het oplossen hiervan
Symposium 3. Discoursanalyse
Wanneer: vrijdag 19 december 2025 van 09:30 tot 11:30
Waar: Online
Voorzitters: Nienke & Lisa
Met discoursanalyse onderzoeken we de macht van taal. Wat zijn dominante manieren van spreken over psychisch lijden en herstel? Wat wordt daarmee onzichtbaar gemaakt? Welke stemmen worden wel en niet gehoord? Dit soort vragen stellen ons in staat om te onderzoeken hoe taal de identiteit en toekomst (on)mogelijkheden van mensen in de GGZ vormt. En om machtsongelijkheid in betekenisgeving aan te kaarten. Met discoursanalyse kunnen we de taal – die we vanzelfsprekend zijn gaan vinden – ontleden en de ideologische lading en consequenties ervan blootleggen. In dit symposium neemt Lisa Wijsen je mee in de filosofische achtergrond van discoursanalyse en bespreekt Nienke van Sambeek een studie naar ervaringsverhalen uit de Verhalenbank Psychiatrie. Samen met onze deelnemers en onze gast, socioloog Christian Bröer (UvA), reflecteren we op het analyseproces, valkuilen en aandachtspunten van deze uitdagende vorm van kwalitatieve analyse.
Symposium 4 & ALV. Reflexiviteit
Wanneer: vrijdag 6 maart 2026 van 09:30 tot 16:00
Waar: LIVE – locatie volgt
Voorzitters: Femke
Spreker: prof. dr. Melissa De Smet (KU Leuven)
Reflexiviteit wordt breed gedragen als basisprincipe voor kwaliteit in kwalitatief onderzoek. De onderzoeker is nooit los te zien van diens onderzoek, en om die rol bewust af te bakenen is een wetenschappelijk zelf-bewustzijn noodzakelijk. Als principe is reflexiviteit goed omschreven in de methodologische literatuur, als zelfstandig (paraplu)begrip voor kwaliteit, en als vertrekpunt in specifieke methoden (denk aan Braun & Clarke’s Reflexive Thematic Analysis, of Dubbele Hermeneutiek in Interpretative Phenomenological Analysis). Maar hoe je je als onderzoeker nu echt reflexief kan opstellen, blijft vaak nog wat abstract. Want wat doe je als onderzoeker concreet als je tot de conclusie komt dat je in een valkuil bent getrapt? Wat betekent het concreet om dit ‘mee te nemen in analyses’? In dit symposium gaan we dieper in op het concept reflexiviteit en de verschillende benaderingswijzen in de literatuur. Om reflexiviteit handen en voeten te geven, presenteert prof. Dr. Melissa De Smet (KU Leuven) de recente studie ‘Reflexivity in Action’, een empirische studie over hoe onderzoekers reflexiviteit doen in kwalitatief onderzoek.
Symposium 5. Realist Evaluation
Wanneer: vrijdag 22 mei 2026 van 09:30 tot 11.30
Waar: Online
Voorzitters: Arjen
December 2024 organiseerde het KOG al een druk bezocht symposium over Realist Evaluation. Sindsdien zijn verschillende KOG leden met deze methode aan de slag gegaan en is er ook een leercollectief Realist Evaluation opgericht. Realist Evaluation heeft veel potentie voor de GGZ en in het bijzonder als een goed mixed-method alternatief voor of aanvulling op RCTs. Het is dan ook geen overbodige luxe dat we hier voor de tweede keer aandacht aan besteden. In het symposium gaan we aan de hand van concrete onderzoeks-voorbeelden in op de kern van Realist Evaluation: Context-Mechanisme-Outcome combinaties (CMOCs).
Zomerborrel
Wanneer: vrijdag 26 juni 2026 – namiddag
Waar: LIVE – locatie volgt
Leercollectieven
Op zoek naar mede-onderzoekers om mee op te trekken?
Ben je nieuwsgierig om te leren hoe je kwalitatief onderzoek doet vanaf de basis, of ben je net begonnen en zoek je samenwerking? Of misschien ben je een ervaren kwalitatief onderzoeker die kennis wil overdragen? De Leercollectieven – een nieuw initiatief van het KOG – zouden een plek kunnen zijn waar je naar op zoek bent: een collectief dat beginnende of gevorderde kwalitatieve onderzoekers samenbrengt om ideeën uit te wisselen, kennis te vergroten en contacten te leggen.
Wat zijn Leercollectieven?
- Doel: een ondersteunende omgeving bieden waar deelnemers de grondbeginselen van kwalitatief onderzoek leren begrijpen en hun vaardigheden kunnen aanscherpen door middel van oefening en delen van ervaringen.
- Middel: KOG’s leercollectieven dienen als platform om projecten en ideeën te delen, contact te maken met en te leren van andere kwalitatief onderzoekers, en bij elkaar inspiratie op te doen.
- Vorm: Het hart van de leercollectieven wordt gevormd door het principe van zelforganisatie, waarbij elk lid wordt aangemoedigd om actief de richting en inhoud van de bijeenkomsten vorm te geven. Deze samenwerkingsaanpak van het leercollectief heeft als doel om ervoor te zorgen dat de onderwerpen en methodologieën die tijdens de bijeenkomsten worden behandeld, aansluiten bij de interesses en aspiraties van de leden.
- Leden kunnen eigen werk (codes, data, plannen) inbrengen om feedback van elkaar te krijgen, artikelen samen lezen en bespreken, vragen stellen over analyse methode, sampling, kwaliteitscriteria, enzovoorts.
3 soorten Leercollectief:
De leercollectieven komen eens in de 6 tot 8 weken online samen. Na een introductie door KOG Coordinator Juri gaat de groep uiteen in drie deelcollectieven:
- Het Beginnerscollectief bestaat uit een vaste groep leden die zich aan het begin van het academiejaar committeren om op (zoveel mogelijk) alle geprikte data aanwezig te zijn, actief deel te nemen en indien gewenst eigen data en onderzoeksvragen in te brengen. Bij deze groep is een KOG bestuurslid of actief lid aanwezig. Een actief lid maakt notulen en de groep bepaalt samen de agenda en inbreng van de volgende sessie. In het beginnerscollectief kan iedereen die zich wil committeren meedoen, ook als je geen of weinig ervaring hebt.
- Het Gevorderdencollectief bestaat eveneens uit een vaste groep leden die zich committeren om aanwezig te zijn en actief deel te nemen. De gevorderden hebben ervaring in het doen van kwalitatief onderzoek en/of al een jaar meegedraaid in het beginnerscollectief.
- Het Open Collectief komt op dezelfde momenten samen als de andere collectieven. Aan deze groep kan iedereen vrijblijvend meedoen, ook als je een keer wil uitproberen, of als je je niet kan committeren aan de data van de andere collectieven.
Deelname aan de leercollectieven is gratis voor leden.
Geïnteresseerd om deel te nemen aan het beginnerscollectief? Of heb je inzichten, vragen of ideeën die je met ons wilt delen? laat het ons dan weten door te mailen naar info@koggz.nl.
Specialistische Collectieven
Samen de diepte in
Op vraag van leden worden tevens specialistische collectieven gevormd. Dit zijn groepen die zich verenigen rond een specifieke methodologie of thema, en die zichzelf organiseren. Op dit moment zijn twee specialistische collectieven actief:
- Realist Evaluation
- Kwaliteit in kaart brengen via kwalitatief onderzoek
Bij voldoende animo kunnen specialistische collectieven worden gevormd rond de volgende thema’s:
- Scholing & Opleiding – docenten delen leermaterialen
- Meaningful Measurement
- Interpretatieve Fenomenologische Analyse (IPA)
Geïnteresseerd om deel te nemen aan een specialistisch collectief, of behoefte aan het opzetten van een groep?
Of heb je inzichten, vragen of ideeën die je met ons wilt delen? laat het ons dan weten op info@koggz.nl.